• Novinky

• Ako nenaletieť podvodníkom

• Dňa 11.10.2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske podujatia v spolupráci ORPZ v Michalovciach aj pre prijímateľov Domova sociálnych služieb a zariadenia pre seniorov Harmónia v Strážskom besedu na tému „Seniori pozor na podvodníkov“. Preventistka kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová seniórom vysvetlila ako nenaletieť podvodníkom, aby sa nestali obeťami trestného činu. Vo svojom výklade sa dotkla aj bezpečného prechádzania po verejných komunikáciách vo večerných hodinách. Následne spoločne diskutovali k daným problémom. V závere odovzdala prijímateľom rôzne letáky k danej téme a reflexné pásky  na zvýšenie viditeľnosti a bezpečnosti pri chôdzi.

• Stop šikanovaniu

• Dňa 11.10.2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske podujatia v spolupráci ORPZ v Michalovciach pre žiakov špeciálnych tried ZŠ Strážske. Preventistka kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová žiakom vysvetlila znaky šikanovania. Následne rozobrala aj pojem kyberšikanovanie. Vhodným spôsobom vysvetlia, aby svoje telefóny používali bezpečne. Upozornila ich na surfovanie po sociálnych sieťach a apelovala, aby v žiadnom prípade nedávali rôzne chúlostivé fotografie a dôležité informácie o sebe aj o rodine. Vo svojom výklade sa dotkla aj ďalších patologických javov – záškoláctvo, kriminalita detí ako aj užívanie omámnych látok. V diskusii zodpovedala na zvedavé otázky žiakov.

• Prvá pomoc hravo...

• Dňa 5. októbra 2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske pre žiakov 3. a 4. ročníkov ZŠ Strážske náučné podujatie. Lektorkou bola inštruktorka Územného spolku Červeného kríža v Michalovciach Mgr. Marcela Vincová. Vo svojom výklade deťom vysvetlila základy poskytovania prvej pomoci pri rôznych úrazoch. Z detí sa na chvíľu stali ranení aj záchranári a vyskúšali si poskytnutie prvej pomoci v rôznych modelových situáciách, napríklad oživovanie, uloženie do stabilizovanej polohy aj to, ako telefonický privolať lekársku pomoc. Dozvedeli sa ako ošetriť krvácanie z nosa i drobné poranenia, s ktorými sa môžu stretnúť v bežnom živote. Deti sledovali pozorne výklad a aktívne sa zapájali do modelových situácií.

• Stop šikane a kyberšikane

• Dňa 28.9.2023  pokračovala druhá séria preventívnych aktivít, tentokrát určená žiakom 6. roč. ZŠ Strážske. Kpt. Ing. Zuzana Rozsypalova, preventistka ORPZ Michalovce v odbornom  výklade doplnenom odbornou prezentáciou vysvetlila žiakom znaky šikany a kyberšikany, Zdôraznila žiakom, že šikanovanie nie je iba neetickým správaním, ale aj trestným činom. V diskusii  zodpovedala na podnetné otázky a v závere  si žiaci pozreli krátky film k danej téme.

• Prevencia nadovšetko

• Centrum voľného času Strážske pripravilo dňa 27.9.2023 zaujímavé preventívne podujatia.   Pre žiakov Strednej odbornej školy dopravy a služieb Strážske besedu na tému Šikanovanie a kyberšikanovanie a deviatakov ZŠ Strážske besedu – Obchodovanie s ľuďmi. Preventistka ORPZ v Michalovciach  kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová v odbornom výklade, ktorý doplnila  prezentáciou oboznámila žiakov s danou problematikou. V závere podujatí zodpovedala podnetné otázky žiakov k uvedeným témam.

• Dni otvorených dní pokračujú ...

• Pravidelná záujmová činnosť – činnosť v krúžkoch, kluboch, súboroch – začína od 2.10.2023, podľa rozvrhu. Rodičov členov záujmových tvarov o čase krúžkovej činnosti budeme informovať.

• DNI OTVORENÝCH DVERÍ

• V pracovných dňoch 22.9.2023 - 28.9.2023 v čase 13.30 – 15.30 hod. v rámci dní otvorených dverí predstavujeme deťom i rodičom priestory CVČ Strážske, expozície detských prác, ukážky z činnosti záujmových útvarov, podávame informácie o pripravovanej činnosti, prebiehajú voľnočasové aktivity v herniach. Na našom webe si môžete pozrieť ponuku záujmových útvarov na nový školský rok. Do 29.9.2023 pokračujeme v  zápise do záujmových útvarov. Ak máte nejaké otázky, zvláštne požiadavky,  môžete k nám prísť od 9.00 – 17.00 hod., radi Vám poradíme.

• Finálny deň 26.7.2023

• Ráno posilňujeme manšaft o uja Jara. Po príchode k vode a zapísaní do rybárskych lístkov začíname finálny deň. Počas noci musela byť v okolí silná búrka, pretože voda je ako biela káva. Meníme taktiku, zvyšujeme ponor a Dominik je vyčlenený na lov na ťažko. Očakávame úlovok kapra, sumčeka amerického a v kútiku duše sumca veľkého. Po odlovení niekoľko desiatok veľkých bieličiek prichádza prvý záber sumčeka amerického. Martin uloví statného nosáľa. Ostatné deti lovia poskromnejšie, prezbrojíme  na kukuricu, kapor však nie a nie zabrať. Ulovíme niekoľko nosáľov, niekoľko pomerne veľkých bielic a Dominik mastí jedného sumčeka za druhým. Martin prekvapí úlovkom sumčeka amerického na čistú kukuricu. Chlapci sú sklamaní, preto v závere skrátime ponor a chytáme niekoľko desiatok bieličiek, škoda, dnes nás kapre porazili..., ale je to tým počasím? Skutočne nevieme. Krátke občerstvenie, kde si porozprávame a zhodnotíme všetky 3 dni. Hlavne nováčikovia sú skutočne nadšení, preto že počas 3 dní ulovili veľké množstvo rýb. Prevládala bielička, ale chytilo sa niekoľko jalcov hlavatých, veľa hrúzikov, pomenej plotic a jalcov prúdnikov, ale ulovil sa aj malý pleskáčik, dokonca aj boleň dravý v dĺžke asi 15 cm. Skúsenejší mladí rybári prejavili taktiež spokojnosť, ich však mrzí, že neulovili ani jedného karasa, kapra a Patrik bol nabrúsený na sumca veľkého, ale nezabral. Upraceme lovné miesto, odpíšeme odchod od vody a presúvame sa k CVČ. Všetci účastníci dostali drobné vecné ceny s rybárskou tematikou, z CVČ malú pozornosť a sladkosti.

• Čosi v tom ovzduší je... utorok 25.7.2023

• Náhlime sa k Laborcu, večerný dážď značne zamútil vody, ale my sa nvzdávame. Našťastie vietor, ktorý nás v pondelok značne obmedzoval, prestal fúkať...

Po zapísaní príchodu do povolení na rybolov a zakŕmení začíname druhý deň Leta s rybárskou udicou. Zväčšili sme ponor o 10 až 15 cm a výsledok sa ukazuje. Chytáme pekné nosáliky, bielice až do 15 cm, chytáme prvého sumček amerického a množstvo hrúzikov. Niekoľko z nich je dlhších ako 10 cm.  Očakávame úlovok kapra, ale ten sa nedostavil. Rýb je v tento deň pomenej, ale sú dlhšie. Napríčine je snáď počasie, blíži sa búrka, alebo niečo nepredvídané, čosi v tom ovzduší je. Pred odchodom vyhádžeme všetko krmivo. Čo bude zajtra, No veď uvidíme.....

• Leto s rybárskou udicou - 24.7.2023

• Po nočnej búrke s obavami kráčame k rieke Laborec, kde našťastie voda nie je prikalená a tak predpoklad bohatých úlovkov je reálny. Chvíľu trvalo, kým sme odstránili ulomené konáre nielen z brehu, ale museli sme ich vyloviť aj z vody. Po hojnom prikŕmení nielen krmivom, ale aj živou potravou začíname loviť ryby. Deti sú veľmi vnímavé, rýchlo pochopili základy rybolovu a tak o úlovky nebola núdza.  Traja sú úplní nováčikov a preto im  z počiatku venujeme zvýšenú pozornosť. Lovia sa prevažne malé bieličky, ale postupne začíname chytať i spodnú rybu, malé nosáliky, plotičky, jalce a  hrúziky. Ani sa to nedalo spočítať. Dopoludňajší lov ubehol veľmi rýchlo, preto vyhádžeme zostávajúce krmivo na lovné miesta, hlavne kukuricou nešetríme. Dôvod, zajtra očakávame väčšie úlovky. Návrat k CVČ je zdĺhavejší, preto že každý musí vyrozprávať svoj príbeh. Tešíme sa na utorok.

• Letný prázdninový mix

• Tretí prázdninový týždeň sme v našom centre voľného času začali odborným sústredením Letný prázdninový Mix. Hneď prvý deň bol zameraný na tvorenie. Deti si z kameňov vytvárali rôzne obrázky. Dominovali hlavne zvieratká a fantázia pracovala na plné obrátky. Utorok bol tanečný, deti získali základy ľudového tanca – zvládli jednokročku, dvojkročku a potom sme si spoločne zatancovali v disko štýle. Nechýbalo nám ani tvorenie. Zahrali sme sa na maliarov a deťúrence vytvorili krásne maľované obrazy podľa vlastnej fantázie. Šport dominoval v stredu. Spoločne sme si zasúťažili v netradičných disciplínach. Najviac zásahov v hode loptičiek mala  Elenka, v hode na basketbalový kôš Rebeka a v love rybičiek prvenstvo získala   Vladka. Po oddychu nasledovalo tvorenie a čarovali sme penou na holenie. Výsledkom boli krásne dúhové motýle. Štvrtok sa malí účastníci premenili na malých kuchtíkov. Z ovocia si pripravili  efektné taniere zdravia. Porozprávali sme sa o zdravom životnom štýle o zdravých a nezdravých potravinách . Piatok – hurá ideme na výlet. V Michalovciach nás čakala  vyhliadková jazda vyhliadkovým vláčikom VETERÁN EXPRES v Michalovciach. Počas hodinovej cesty sme spoznali zákutia a vychutnali si atmosféru nášho okresného mesta, objavili kultúrne pamiatky a bolo to super.

• Hľadanie pokladu

• Piatok sme odštartovali posledný táborový indiánsky deň. Ráno nás čakal posledný nástup a indiánska rozcvička. Po nej sme si vyrábali indiánske náramky a šperky. Zablahoželali sme nášmu oslávencovi a vybrali sa obhliadnuť terén do parku, kde si mal pre nás Manitou pripraviť hľadanie pokladu. Zahrali sme sa indiánsku hru SKALP. Cieľom úlohy bolo získať čo najviac skalpov od svojho protihráča. Po obede sme sa v odevoch indiánov vybrali do parku hľadať poklad indiánov. Poklad bol niekde skrytý a my sme museli plniť úlohy, aby sme poklad našli. Úlohy boli zábavné, spievali sme indiánsku pieseň, kreslili indiánske znaky, ktoré sme sa učili počas týždňa a mnoho iného. Ako prvým sa podarilo nájsť poklad kmeňu ,,Mohykáni.” V poklade sa ukrývali sladké lentilky. Vrátili sme sa späť a čakal nás posledný záverečný ceremoniál. Tak ako každý deň sme nasledovali svojich náčelníkov, podali záverečné hlásenie, zaspievali si našu indiánsku pieseň a dostali sme dokonca až 2 prekvapenia. Celý týždeň zbehol ako voda a vďaka nemu sme zažili veľa zaujímavých vecí a naučili sa niečo o indiánoch.

• Tajomný svet exotických zvierat

• Keďže nám štvrtkové počasie nedovolilo navštíviť archeopark v Hanušovciach nad Topľou, vybrali sme sa do tajomného sveta  exotických zvierat, zažili sme  dobrodružstvo na safari sprevádzané zvukmi sveta džungle, to všetko na jednom mieste v Safari parku v ZOC Koral v Prešove.

• Indiánske amulety

• V stredu nás čakal dôležitý deň. Ráno sme už tradične zahájili otvárací ceremoniál dňa. Po ňom sme sa začali učiť pár indiánskych slov, znakov a šifier. Rozlúštili sme vetu v indiánskej reči a kreslili indiánske znaky. Potom nás čakala indiánska skúška odvahy a vytrvalosti. Presunuli sme sa do parku, kde sme si zasúťažili v kmeňoch aj samostatne každý za seba. Súťažili sme v disciplínach ako kužeľkový beh s loptou, udržanie vajíčka na lyžičke, hod šiškou do stredu, skákanie vo vreci, skákanie na švihadle, triafanie prakom, či hod lasa na paličku. Po obede sme si vyrábali indiánske amulety a maľovali sme na kamene. Vytvorili sme naozaj pestré skupiny kameňov. Po dokončení kameňov sme sa pustili do dokončenia výzdoby našich indiánskych kostýmov. Každý z nás si vyzdobil svoj odev, v ktorom sa predviedol na záverečnom ceremoniály.

• Indiáni na rybačke

• Druhý deň sme začali našim tradičným indiánskym nástupom. Náčelníci kmeňov otvorili deň a zahájili otvárací ceremoniál. Po krátkej indiánskej rozcvičke a dotvorení čeleniek sme dopoludnie strávili pri rieke Laborec zaujímavou aktivitou – lovom rýb. Po dobrom obede sme si dopriali relaxačnú indiánsku masáž.  Potom sme sa venovali  výrobe symbolu jednoty a totožnosti kmeňovej skupiny - totemu. Vyrobili sme si tiež indiánsky strom šťastia, na ktorý sme prilepili svoje ruky, do ktorých sme napísali svoje indiánske mená. Deň sme zakončili pretekmi na koníkoch, zaspievaním indiánskej piesne hukačaka a záverečným ceremoniárom.

Ako bolo na rybačke?

V rámci mestského denného tábora Indiánsky týždeň sa malí indiáni vybrali na rieku Laborec. Väčšina mladých indiánov v živote nechytila žiadnu rybku. Nakoľko sa lovilo na 4 prúty takzvané biče, deti sa rozdelili do 4 skupín . Straší rybári Milan Vaľo, Milan Hrubovčák, predseda OO SRZ Strážske Janko Sisák a dvaja aktívni členovia rybársko – poľovníckeho krúžku CVČ Sebastián Gozzini a Milan Gnora boli po celý čas nápomocní loviacim deťom. Po zaškolení a prvom nahodení Saška ulovila prvú rybičku a následne, akoby sa s úlovkami roztrhlo vrece. Za polhodiny už medzi nami nebolo ani jedno dieťa , ktoré by neulovilo svoju prvú rybku v živote. Po bieličkách nasledoval jalec hlavatý, pomerne vzácny hrúzik, ulovili sme aj nosaľa sťahovavého a v závere aj spodnú rybu plotičku. Poldruha hodiny aktívneho rybolovu  bol pomerne krátky čas, aj keď v úvode niektoré deti neboli nadšené zo samotného lovu v závere, sme mali problém ich dostať od vody. Nasledovalo upratanie lovného miesta , spoločné foto a hurá na obed. Počas samotného lovu sa pri nás zastavil pán primátor Patrik Magdoško, ktorý si zaspomínal na svoje mladé roky a ukázal nám všetkým, že s bičíkom loviť vie a ulovil, niekoľko rybičiek. Jeho úlovok zdokumentovala prednosta mestského úradu Mgr. Mária Hajdučková.  Jeden z prítomných starých rodičov poznamenal „unavení, ale šťastní.....“

• HUKA - ČAKA indiánsky tanec láka

• Dnes odštartoval náš indiánsky týždeň a z nás sa stali indiáni a indiánky. Hneď ráno sme sa oboznámili s pravidlami malých indiánov, ktorými sa budeme riadiť celý týždeň. Potom nasledoval indiánsky ceremoniál v rámci ktorého sme sa všetci predstavili a lepšie spoznali. Vyskúšali sme si jazdu na mechanických koníkoch, ktoré sme získali v rámci 12.edície programu Tesco “Vy rozhodujete, my pomáhame“, kde projekt CVČ Strážske získal 1. miesto. Bola to naozaj veľká zábava. Potom sme sa vybrali do parku, vymýšľali si  indiánske mená a názov kmeňa. Zahrali sme sa hry a aj sme si zasúťažili. Po dobrom obede nasledovala relaxačná indiánska masáž. Načerpali sme sily na výrobu ozajstných indiánskych čeleniek. Za každý dobrý skutok nám na nich každý deň pribudnú pierka. Nesmel chýbať ani indiánsky tanec huka-čaka, začali sme sa učit slová piesne a postupne k tomu pridáme aj choreografiu. Na konci nášho dňa nasledovalo nastúpenie kmeňov na čele s náčelníkmi a zhodnotenie celého dňa.