• Novinky

• Kytica z tanca uvitá

• Naši tanečníci  DFS Stražčanik a Mažoretky finišujú s prípravou na vystúpenie pri príležitosti Mesiaca úcty k starším v obci Staré dňa 27.10.2023

• Les a jeho tajomstvá

• Jeseň je obdobie, keď väčšina ľudí zbiera plody svojej práce. Aj v lese vrcholí zber ovocia v podobe plodov lesných stromov ( žalude, bukvice a iné druhy). Tie po vytriedení budú slúžiť v lesných škôlkach na výsadbu, ktorá neskôr v podobe mladých stromčekov bude doplnená v lesných porastoch (plánovaná výsadba). Práca lesníkov je veľmi náročná, starajú o les celoročne. Deťom sme vysvetlili, že o les sa starajú lesníci a o zvieratá záujmová skupina – poľovníci. Čo to obnáša sme preberali počas celej prednášky. Deti úspešne spolupracovali a ich neznalosti stačilo, iba doplniť. K tomu nám slúžil vynikajúci materiál Slovenskej poľovníckej komory „Poľovníctvo má zmysel. V závere už tradične  boli zodpovedané otázky detí s ochranárskou, rybárskou a poľovníckou tematikou.

• Ako nenaletieť podvodníkom

• Dňa 11.10.2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske podujatia v spolupráci ORPZ v Michalovciach aj pre prijímateľov Domova sociálnych služieb a zariadenia pre seniorov Harmónia v Strážskom besedu na tému „Seniori pozor na podvodníkov“. Preventistka kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová seniórom vysvetlila ako nenaletieť podvodníkom, aby sa nestali obeťami trestného činu. Vo svojom výklade sa dotkla aj bezpečného prechádzania po verejných komunikáciách vo večerných hodinách. Následne spoločne diskutovali k daným problémom. V závere odovzdala prijímateľom rôzne letáky k danej téme a reflexné pásky  na zvýšenie viditeľnosti a bezpečnosti pri chôdzi.

• Stop šikanovaniu

• Dňa 11.10.2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske podujatia v spolupráci ORPZ v Michalovciach pre žiakov špeciálnych tried ZŠ Strážske. Preventistka kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová žiakom vysvetlila znaky šikanovania. Následne rozobrala aj pojem kyberšikanovanie. Vhodným spôsobom vysvetlia, aby svoje telefóny používali bezpečne. Upozornila ich na surfovanie po sociálnych sieťach a apelovala, aby v žiadnom prípade nedávali rôzne chúlostivé fotografie a dôležité informácie o sebe aj o rodine. Vo svojom výklade sa dotkla aj ďalších patologických javov – záškoláctvo, kriminalita detí ako aj užívanie omámnych látok. V diskusii zodpovedala na zvedavé otázky žiakov.

• Prvá pomoc hravo...

• Dňa 5. októbra 2023 pripravilo Centrum voľného času Strážske pre žiakov 3. a 4. ročníkov ZŠ Strážske náučné podujatie. Lektorkou bola inštruktorka Územného spolku Červeného kríža v Michalovciach Mgr. Marcela Vincová. Vo svojom výklade deťom vysvetlila základy poskytovania prvej pomoci pri rôznych úrazoch. Z detí sa na chvíľu stali ranení aj záchranári a vyskúšali si poskytnutie prvej pomoci v rôznych modelových situáciách, napríklad oživovanie, uloženie do stabilizovanej polohy aj to, ako telefonický privolať lekársku pomoc. Dozvedeli sa ako ošetriť krvácanie z nosa i drobné poranenia, s ktorými sa môžu stretnúť v bežnom živote. Deti sledovali pozorne výklad a aktívne sa zapájali do modelových situácií.

• Stop šikane a kyberšikane

• Dňa 28.9.2023  pokračovala druhá séria preventívnych aktivít, tentokrát určená žiakom 6. roč. ZŠ Strážske. Kpt. Ing. Zuzana Rozsypalova, preventistka ORPZ Michalovce v odbornom  výklade doplnenom odbornou prezentáciou vysvetlila žiakom znaky šikany a kyberšikany, Zdôraznila žiakom, že šikanovanie nie je iba neetickým správaním, ale aj trestným činom. V diskusii  zodpovedala na podnetné otázky a v závere  si žiaci pozreli krátky film k danej téme.

• Prevencia nadovšetko

• Centrum voľného času Strážske pripravilo dňa 27.9.2023 zaujímavé preventívne podujatia.   Pre žiakov Strednej odbornej školy dopravy a služieb Strážske besedu na tému Šikanovanie a kyberšikanovanie a deviatakov ZŠ Strážske besedu – Obchodovanie s ľuďmi. Preventistka ORPZ v Michalovciach  kpt. Ing. Zuzana Rozsypalová v odbornom výklade, ktorý doplnila  prezentáciou oboznámila žiakov s danou problematikou. V závere podujatí zodpovedala podnetné otázky žiakov k uvedeným témam.

• Dni otvorených dní pokračujú ...

• Pravidelná záujmová činnosť – činnosť v krúžkoch, kluboch, súboroch – začína od 2.10.2023, podľa rozvrhu. Rodičov členov záujmových tvarov o čase krúžkovej činnosti budeme informovať.

• DNI OTVORENÝCH DVERÍ

• V pracovných dňoch 22.9.2023 - 28.9.2023 v čase 13.30 – 15.30 hod. v rámci dní otvorených dverí predstavujeme deťom i rodičom priestory CVČ Strážske, expozície detských prác, ukážky z činnosti záujmových útvarov, podávame informácie o pripravovanej činnosti, prebiehajú voľnočasové aktivity v herniach. Na našom webe si môžete pozrieť ponuku záujmových útvarov na nový školský rok. Do 29.9.2023 pokračujeme v  zápise do záujmových útvarov. Ak máte nejaké otázky, zvláštne požiadavky,  môžete k nám prísť od 9.00 – 17.00 hod., radi Vám poradíme.

• Finálny deň 26.7.2023

• Ráno posilňujeme manšaft o uja Jara. Po príchode k vode a zapísaní do rybárskych lístkov začíname finálny deň. Počas noci musela byť v okolí silná búrka, pretože voda je ako biela káva. Meníme taktiku, zvyšujeme ponor a Dominik je vyčlenený na lov na ťažko. Očakávame úlovok kapra, sumčeka amerického a v kútiku duše sumca veľkého. Po odlovení niekoľko desiatok veľkých bieličiek prichádza prvý záber sumčeka amerického. Martin uloví statného nosáľa. Ostatné deti lovia poskromnejšie, prezbrojíme  na kukuricu, kapor však nie a nie zabrať. Ulovíme niekoľko nosáľov, niekoľko pomerne veľkých bielic a Dominik mastí jedného sumčeka za druhým. Martin prekvapí úlovkom sumčeka amerického na čistú kukuricu. Chlapci sú sklamaní, preto v závere skrátime ponor a chytáme niekoľko desiatok bieličiek, škoda, dnes nás kapre porazili..., ale je to tým počasím? Skutočne nevieme. Krátke občerstvenie, kde si porozprávame a zhodnotíme všetky 3 dni. Hlavne nováčikovia sú skutočne nadšení, preto že počas 3 dní ulovili veľké množstvo rýb. Prevládala bielička, ale chytilo sa niekoľko jalcov hlavatých, veľa hrúzikov, pomenej plotic a jalcov prúdnikov, ale ulovil sa aj malý pleskáčik, dokonca aj boleň dravý v dĺžke asi 15 cm. Skúsenejší mladí rybári prejavili taktiež spokojnosť, ich však mrzí, že neulovili ani jedného karasa, kapra a Patrik bol nabrúsený na sumca veľkého, ale nezabral. Upraceme lovné miesto, odpíšeme odchod od vody a presúvame sa k CVČ. Všetci účastníci dostali drobné vecné ceny s rybárskou tematikou, z CVČ malú pozornosť a sladkosti.

• Čosi v tom ovzduší je... utorok 25.7.2023

• Náhlime sa k Laborcu, večerný dážď značne zamútil vody, ale my sa nvzdávame. Našťastie vietor, ktorý nás v pondelok značne obmedzoval, prestal fúkať...

Po zapísaní príchodu do povolení na rybolov a zakŕmení začíname druhý deň Leta s rybárskou udicou. Zväčšili sme ponor o 10 až 15 cm a výsledok sa ukazuje. Chytáme pekné nosáliky, bielice až do 15 cm, chytáme prvého sumček amerického a množstvo hrúzikov. Niekoľko z nich je dlhších ako 10 cm.  Očakávame úlovok kapra, ale ten sa nedostavil. Rýb je v tento deň pomenej, ale sú dlhšie. Napríčine je snáď počasie, blíži sa búrka, alebo niečo nepredvídané, čosi v tom ovzduší je. Pred odchodom vyhádžeme všetko krmivo. Čo bude zajtra, No veď uvidíme.....

• Leto s rybárskou udicou - 24.7.2023

• Po nočnej búrke s obavami kráčame k rieke Laborec, kde našťastie voda nie je prikalená a tak predpoklad bohatých úlovkov je reálny. Chvíľu trvalo, kým sme odstránili ulomené konáre nielen z brehu, ale museli sme ich vyloviť aj z vody. Po hojnom prikŕmení nielen krmivom, ale aj živou potravou začíname loviť ryby. Deti sú veľmi vnímavé, rýchlo pochopili základy rybolovu a tak o úlovky nebola núdza.  Traja sú úplní nováčikov a preto im  z počiatku venujeme zvýšenú pozornosť. Lovia sa prevažne malé bieličky, ale postupne začíname chytať i spodnú rybu, malé nosáliky, plotičky, jalce a  hrúziky. Ani sa to nedalo spočítať. Dopoludňajší lov ubehol veľmi rýchlo, preto vyhádžeme zostávajúce krmivo na lovné miesta, hlavne kukuricou nešetríme. Dôvod, zajtra očakávame väčšie úlovky. Návrat k CVČ je zdĺhavejší, preto že každý musí vyrozprávať svoj príbeh. Tešíme sa na utorok.

• Letný prázdninový mix

• Tretí prázdninový týždeň sme v našom centre voľného času začali odborným sústredením Letný prázdninový Mix. Hneď prvý deň bol zameraný na tvorenie. Deti si z kameňov vytvárali rôzne obrázky. Dominovali hlavne zvieratká a fantázia pracovala na plné obrátky. Utorok bol tanečný, deti získali základy ľudového tanca – zvládli jednokročku, dvojkročku a potom sme si spoločne zatancovali v disko štýle. Nechýbalo nám ani tvorenie. Zahrali sme sa na maliarov a deťúrence vytvorili krásne maľované obrazy podľa vlastnej fantázie. Šport dominoval v stredu. Spoločne sme si zasúťažili v netradičných disciplínach. Najviac zásahov v hode loptičiek mala  Elenka, v hode na basketbalový kôš Rebeka a v love rybičiek prvenstvo získala   Vladka. Po oddychu nasledovalo tvorenie a čarovali sme penou na holenie. Výsledkom boli krásne dúhové motýle. Štvrtok sa malí účastníci premenili na malých kuchtíkov. Z ovocia si pripravili  efektné taniere zdravia. Porozprávali sme sa o zdravom životnom štýle o zdravých a nezdravých potravinách . Piatok – hurá ideme na výlet. V Michalovciach nás čakala  vyhliadková jazda vyhliadkovým vláčikom VETERÁN EXPRES v Michalovciach. Počas hodinovej cesty sme spoznali zákutia a vychutnali si atmosféru nášho okresného mesta, objavili kultúrne pamiatky a bolo to super.